Göran Carstedt: “Većina svjetskih tvrtki želi tvrditi da imaju plan održivosti, ali puno toga ostaje na priči”

GREEN_300_listici_sredina

Bivši CEO kompanije Volvo i IKEA

Održivo poslovanje u svim bi vodećim svjetskim tvrtkama trebalo postati pravilo, a ne iznimka. To vrlo dobro zna i Göran Carstedt, nekadašnji CEO kompanije Volvo i IKEA koji dolazi kao govornik na ovogodišnji Greencajt festival.

Göran Carstedt je bivši savjetnik predsjednika Billa Clintona za klimatske promjene, izvršni direktor kompanije Volvo, nekadašnji glavni direktor IKEA Europe i IKEA Sjeverne Amerike, koja je s njim na čelu postala jedna od prepoznatljivih brendova u modernoj povijesti. Nakon što je proveo gotovo 3 desetljeća u dva švedska giganta, sudjeluje u vođenju istraživačkog centra za organizacijsko učenje na prestižnom sveučilištu MIT. U svojim motivacijskim i inspirativnim nastupima dijeli iskustvo i strategije za uspješno poslovanje te ističe izazove današnjice u okviru održivosti u poslovanju. Svi koji su zainteresirani čuti i upotpuniti svoja znanja o održivom poslovanju imaju prilike to napraviti u sklopu Greencajt festivala gdje će Göran Carstedt sudjelovati kao govornik. Ulaznice za predavanje ovog iskusnog Skandinavca možete osigurati ovdje.

Koje su najveće promjene koje tvrtke mogu napraviti kako bi usporile klimatske promjene?

Prije svega trebaju prihvatiti i priznati da biznis ne postoji u zatvorenom svijetu, u svom vlastitom ekosustavu. Mogućnost za takav za rad ovisi o složenom odnosu izgradnje povjerenja s kupcima, suradnicima, društvom i dioničarima. Održivost i klimatske promjene više nisu iznimka, nego pravilo. Događa se sada. Danas je održivost više od etičkog imperativa, postala je odlučujući poslovni imperativ. Zemlje, regije, gradovi i tvrtke koje ne percipiraju ovaj izazov i ne pristupe mu, bit će ostavljeni sa strane. Kao odlučujući poslovni imperativ održivost kao i briga oko klimatskih promjena moraju postati središnji dio korporativne kulture. Tvrtke imaju odlučujuću ulogu u usporavanju emisija stakleničkih plinova. Bez transformacije poslovanja od svog izravnog i neizravnog fosilnog otiska, neće biti potrebne globalne transformacije.

Što je zapravo održivo vodstvo?

Transformacija društava i organizacija prema održivijoj budućnosti ponijet će vodstvo na svim razinama. Vodstvo političara, korporacija, nevladinih organizacija i drugih institucija. Vodstvo koje ostvaruju voditelji projekta, učitelji i drugi, na svim razinama u društvu. Vodstvo koje prakticiramo svi mi kao potrošači, građani i roditelji. To je proces odozdo prema gore kao i odozgo prema dolje. Liderstvo je usklađivanje svrhe tvrtke i pojedinačne svrhe, na način koji čini da tvrtka i njeni ljudi rastu. Prema mom iskustvu u Volvu i IKEA-i, to se događa kada su ljudi pozvani na nešto smisleno i nešto što se uči, tu je najveća posvećenost ljudi. Takvo vodstvo poziva ljude da budu dio rješavanja svjetskih problema, baveći se izazovima relevantnim za naše vrijeme.

Koji su najveći izazovi s kojima ste se susreli radeći s korporacijama?

Uspostaviti zdravu ravnotežu između kratkoročnog i dugoročnog razmišljanja. Korporacije moraju isporučiti kratkoročne rezultate. Nema marže, nema misije, ali kako bi se stvorila potrebna energija za to, to bi trebalo proizaći iz poslovanja sa smislenim dugoročnim ciljem. Pozvati sve dionike u suradnju kako bi zajedno stvorili put prema održivijoj budućnosti. Nitko to ne može učiniti sam.

Koji je vaš najveći “zeleni san” kada govorimo o održivosti korporacija?

Nedavna knjiga Paula Polmana i Andrewa Winstona “Net Positive – How Courageous Companies Thrive by doing more than they take” postavlja izazov na vrlo dobar i uvjerljiv način. Da citiram: “Ako biti zelen znači činiti što manje štete okolišu, onda održivost znači dostići nultu emisiju. Nulta stopa emisija, znači učiniti stvari boljima.

Jesu li po vašem mišljenju tvrtke na pravom putu da postanu održive?

Da i ne. Danas većina velikih svjetskih tvrtki želi tvrditi da imaju plan održivosti. Za neke je to duboka i iskrena dugoročna obveza. Shvatili su da prihvaćanjem izazova održivosti pomažu u izbjegavanju ozbiljnih financijskih gubitaka, pomažu u izgradnji pozitivnijeg brenda i pomažu u zapošljavanju talentiranih ljudi. Ali što je najvažnije, to je način poticanja inovacija u tvrtkama, razvoja novih proizvoda, novih usluga i novih poslovnih modela koji će svijetu i tržištu biti potrebni u borbi protiv klimatskih promjena. Međutim, previše je tvrtki još uvijek u fazi tzv. green-washinga, gdje njihovi planovi održivosti nisu usidreni u ozbiljnoj predanosti s vrha i nisu osmišljeni s razrađenim i pronicljivim mjerama. Nije dovoljno samo pričati o tome, bitno je da to tvrtke zaista žele promijeniti. Za sve tvrtke, transformacija prema održivijoj budućnosti nosi velike poslovne prilike, ali i velike i teške izazove kojima se mora pristupiti strogo, izdržljivo i ponizno.

Koja je najvrjednija lekcija koju ljudi mogu naučiti iz vaših predavanja?

Da su velike tvrtke organizirane oko smislene svrhe i kulture učenja, pune predanosti vrijednih ljudi i da moramo ostati puni nade, da nikada ne trebamo prestati vjerovati da je nemoguće učiniti moguće.

PHOTOS BY: Green.hr; Instagram; Facebook / Sva prava pridržana

Vezani članci

Naša web stranica koristi kolačiće kako bismo vam pružili najbolje moguće korisničko iskustvo. Informacije o kolačićima koje koristimo možete pronaći u našim Pravilima privatnosti.