Europa je pretekla Kinu na tržištu električnih automobila. Može li zadržati vodstvo?

GREEN_300_listici_sredina

Prepreke na putu

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Europa je imala snažan start što se tiče električnih automobila 2020. godine, ali prepreke slabe regulacije, sustava ograničavanja, trgovine i prije svega zaobilaženja e-goriva, sve stoje na putu europskoj ambiciji o mobilnosti s nula emisija.

Godina iza nas bila je godina u kojoj je prodaja električnih automobila uzela maha u Europi. Potaknuto europskim ciljevima emisije CO2, prodaja električnih automobila se utrostručila i tako je Stari kontinent pretekao Kinu i postao najveće svjetsko tržište električnih automobila. Sada se ne postavlja pitanje je li električni automobil budućnost, već hoće li Europa u nadolazećem desetljeću graditi na svojoj prednosti i cementirati svoje vodstvo na globalnoj razini?

Prepreke na putu

Prva prepreka dolazi iz želje predsjednika Europske komisije da proširi europski sustav ograničenja i trgovine (EU ETS) na cestovni promet. Ekonomski modeli pokazuju da ako cijene goriva rastu, potrošači prelaze na čiste alternative. Dakle, na papiru ovo izgleda kao dobra ideja. Međutim, u praksi ljudi s niskim primanjima ne mogu si uvijek priuštiti jednostavnu zamjenu automobila, što znači da se smanjenja emisija ne ostvaruju i da preostaju samo nemiri poput prosvjeda Gilets Jaunes.

Mnogi u automobilskoj industriji traže takve cijene ugljika umjesto CO2 standarda za vozila dok postoji EU regulativa o automobilima, znajući da to neće zahtijevati puno od njihovog automobilskog poslovanja. Dakle, u stvarnosti bi ovo usporilo elektrifikaciju transporta, a ne podržalo ga. Sada se ideja ponovno vratila pod novu inicijativu za Europski zeleni dogovor, koju su podržali izvršni direktori poput VW-ovog Herberta Diessa.

E-goriva

Druga prepreka dolazi iz saveza naftnih kompanija i dobavljača automobila koji favoriziraju e-goriva. Izrađuju se pomoću obnovljive električne energije kroz Fischer-Tropschove reakcije između vodika i ugljičnog monoksida kako bi se proizveli sintetski ugljikovodici slični po svojoj prirodi današnjem gorivu koje se može sagorjeti u konvencionalnim motorima. Izuzetno skriveni motivi oko konvencionalnih motora, upotreba e-goriva u automobilima je besmislena iz više razloga. Prvo, takva su goriva još uvijek daleka mogućnost i za njihovu proizvodnju bit će potrebne značajne količine energije i kapitala. Zahtjev za samo 10% novih automobila koji će raditi na takva goriva povećat će potražnju za električnom energijom za najmanje 30%. Drugo, i što je najvažnije, Europi će trebati ta goriva s niskim udjelom ugljika u sektorima poput zrakoplovstva i čelika gdje ne postoji laka alternativa dekarbonizaciji. Njihova upotreba u automobilima ukrast će ograničene zelene elektrone potrebne negdje drugdje.

Treće, ta su goriva ujedno najskuplji put za dekarbonizaciju cestovnog prometa. Imamo jeftinu opciju: baterije. Pad troškova baterije znači da će električni automobili s baterijama biti najjeftiniji put prema budućim pravilima o emisijama. Sukladnost s e-gorivima umjesto toga povećala bi troškove goriva dva do tri puta, povrh toga što bi trebala četiri do pet puta više električne energije. Pristalice e-goriva tvrde da su ona potrebna za postojeću flotu. No, vozači će vjerojatno platiti barem dvostruko više nego danas na pumpi – teško dostupna opcija. Nabava jeftinog rabljenog električnog automobila ili naknadno opremanje vlastitog električnim motorom čini se daleko vjerojatnijima.

Četvrto, to nema smisla s regulatorne točke gledišta. Budući da proizvođači automobila ne proizvode goriva i ne kontroliraju gdje vozači pune svoje automobile nakon što ih prodaju, nagrađivanje proizvođača automobila za goriva s niskim udjelom ugljika je poput reguliranja industrije šećerne repe kroz standarde za kolače. E-gorivima bi se trebalo pozabaviti u skladu s EU regulativom o gorivima, posebno EU direktivom o obnovljivoj energiji koja je također na razmatranju u lipnju. Dopuštanje e-goriva kao potencijalnog puta za ispunjavanje standarda CO2 za automobile iz 2030. uklonit će trenutni zamah ulaganja i samo odgoditi neizbježni prelazak na električna vozila.

Europa je zaista imala sjajan start što se tiče električnih automobila u 2020. godini, ali slaba regulacija, sustav trgovine i zaobilaznica ka e-gorivima, sve to stoji na ambicioznom putu do prometa s nula emisija. Za nadvladati te prepreke bit će potrebna politička hrabrost. A bude li je bilo, nagrada neće biti uspjeh samo s klimatske strane nego i vodstvo u jednoj od ključnih tehnoloških industrija 21. stoljeća.

Izvor: www.euractiv.com

PHOTOS BY: Pixabay, Unsplash, Pexels, Pinterest / Sva prava pridržana

Vezani članci

Napravi nešto zeleno već danas.

Klikni „prijavi se“
i na pravom si putu!

Copyright 2022 © Sva prava pridržana - GREEN.HR

Naša web stranica koristi kolačiće kako bismo vam pružili najbolje moguće korisničko iskustvo. Informacije o kolačićima koje koristimo možete pronaći u našim Pravilima privatnosti.