Europa je pretekla Kinu na tržištu električnih automobila. Može li zadržati vodstvo?

GREEN_300_listici_sredina

Prepreke na putu

Europa je imala snažan start što se tiče električnih automobila 2020. godine, ali prepreke slabe regulacije, sustava ograničavanja, trgovine i prije svega zaobilaženja e-goriva, sve stoje na putu europskoj ambiciji o mobilnosti s nula emisija.

Godina iza nas bila je godina u kojoj je prodaja električnih automobila uzela maha u Europi. Potaknuto europskim ciljevima emisije CO2, prodaja električnih automobila se utrostručila i tako je Stari kontinent pretekao Kinu i postao najveće svjetsko tržište električnih automobila. Sada se ne postavlja pitanje je li električni automobil budućnost, već hoće li Europa u nadolazećem desetljeću graditi na svojoj prednosti i cementirati svoje vodstvo na globalnoj razini?

Prepreke na putu

Prva prepreka dolazi iz želje predsjednika Europske komisije da proširi europski sustav ograničenja i trgovine (EU ETS) na cestovni promet. Ekonomski modeli pokazuju da ako cijene goriva rastu, potrošači prelaze na čiste alternative. Dakle, na papiru ovo izgleda kao dobra ideja. Međutim, u praksi ljudi s niskim primanjima ne mogu si uvijek priuštiti jednostavnu zamjenu automobila, što znači da se smanjenja emisija ne ostvaruju i da preostaju samo nemiri poput prosvjeda Gilets Jaunes.

Mnogi u automobilskoj industriji traže takve cijene ugljika umjesto CO2 standarda za vozila dok postoji EU regulativa o automobilima, znajući da to neće zahtijevati puno od njihovog automobilskog poslovanja. Dakle, u stvarnosti bi ovo usporilo elektrifikaciju transporta, a ne podržalo ga. Sada se ideja ponovno vratila pod novu inicijativu za Europski zeleni dogovor, koju su podržali izvršni direktori poput VW-ovog Herberta Diessa.

E-goriva

Druga prepreka dolazi iz saveza naftnih kompanija i dobavljača automobila koji favoriziraju e-goriva. Izrađuju se pomoću obnovljive električne energije kroz Fischer-Tropschove reakcije između vodika i ugljičnog monoksida kako bi se proizveli sintetski ugljikovodici slični po svojoj prirodi današnjem gorivu koje se može sagorjeti u konvencionalnim motorima. Izuzetno skriveni motivi oko konvencionalnih motora, upotreba e-goriva u automobilima je besmislena iz više razloga. Prvo, takva su goriva još uvijek daleka mogućnost i za njihovu proizvodnju bit će potrebne značajne količine energije i kapitala. Zahtjev za samo 10% novih automobila koji će raditi na takva goriva povećat će potražnju za električnom energijom za najmanje 30%. Drugo, i što je najvažnije, Europi će trebati ta goriva s niskim udjelom ugljika u sektorima poput zrakoplovstva i čelika gdje ne postoji laka alternativa dekarbonizaciji. Njihova upotreba u automobilima ukrast će ograničene zelene elektrone potrebne negdje drugdje.

Treće, ta su goriva ujedno najskuplji put za dekarbonizaciju cestovnog prometa. Imamo jeftinu opciju: baterije. Pad troškova baterije znači da će električni automobili s baterijama biti najjeftiniji put prema budućim pravilima o emisijama. Sukladnost s e-gorivima umjesto toga povećala bi troškove goriva dva do tri puta, povrh toga što bi trebala četiri do pet puta više električne energije. Pristalice e-goriva tvrde da su ona potrebna za postojeću flotu. No, vozači će vjerojatno platiti barem dvostruko više nego danas na pumpi – teško dostupna opcija. Nabava jeftinog rabljenog električnog automobila ili naknadno opremanje vlastitog električnim motorom čini se daleko vjerojatnijima.

Četvrto, to nema smisla s regulatorne točke gledišta. Budući da proizvođači automobila ne proizvode goriva i ne kontroliraju gdje vozači pune svoje automobile nakon što ih prodaju, nagrađivanje proizvođača automobila za goriva s niskim udjelom ugljika je poput reguliranja industrije šećerne repe kroz standarde za kolače. E-gorivima bi se trebalo pozabaviti u skladu s EU regulativom o gorivima, posebno EU direktivom o obnovljivoj energiji koja je također na razmatranju u lipnju. Dopuštanje e-goriva kao potencijalnog puta za ispunjavanje standarda CO2 za automobile iz 2030. uklonit će trenutni zamah ulaganja i samo odgoditi neizbježni prelazak na električna vozila.

Europa je zaista imala sjajan start što se tiče električnih automobila u 2020. godini, ali slaba regulacija, sustav trgovine i zaobilaznica ka e-gorivima, sve to stoji na ambicioznom putu do prometa s nula emisija. Za nadvladati te prepreke bit će potrebna politička hrabrost. A bude li je bilo, nagrada neće biti uspjeh samo s klimatske strane nego i vodstvo u jednoj od ključnih tehnoloških industrija 21. stoljeća.

Izvor: www.euractiv.com

PHOTOS BY: Pixabay, Unsplash, Pexels, Pinterest / Sva prava pridržana

Vezani članci

Naša web stranica koristi kolačiće kako bismo vam pružili najbolje moguće korisničko iskustvo. Informacije o kolačićima koje koristimo možete pronaći u našim Pravilima privatnosti.