Dugo godina na cestama diljem svijeta viđali su se većinom sivi, bijeli,crni ili plavi automobili. Općenito su prevladavale monokromne nijanse, no trend se izgleda mijenja, piše njemačka novinska agencija dpa. Na cestama su sada sve češće raznobojni automobili, a koji pritom odgovaraju na sve veće klimatske zahtjeve.
Primjerice, BMW je osmislio automobil koji može mijenjati boju uz pomoć daljinskog upravljača, dok je VW nedavno predstavio model električnog automobila u nekoliko boja s uzorcima QR koda.
‘Auto kao da birate odjeću’
“Kao što ujutro birate odjeću prema raspoloženju, također možete promijeniti boju svog automobila prema raspoloženju i učiniti automobil izrazom vaše osobnosti”, rekao je voditelj razvoja BMW-a Frank Weber.
“Prednost tehnologije e-tinte je ta što je promjena boje gotovo besplatna u smislu energije: potrebna nam je samo električna energija za prebacivanje i nova boja ostaje. Bilo limun žuta, boja patlidžana, ili crvene jagode”.
Henry Ford je davno rekao: “Možete imati bilo koju boju automobila, ali samo da je crna”, a to bi danas mogla postati “zelena”, odnosno čitav niz veselijih tonova koji su ujedno ekološki prihvatljivi i održivi.
“Paleta na našim cestama definitivno ponovno postaje šarenija. Sa sve većom elektrifikacijom automobila, sve se više modela natječe za pozornost, a brojni novi proizvođači također ulaze u igru. To se odražava na spektar boja”, rekao je Mark Gutjahr, koji je zadužen za dizajn kod dobavljača boja BASF Coatings u Muensteru.
Najpopularnija je ‘zelena’
Figurativno rečeno, trenutno je najpopularnija “zelena” boja automobila, a sve više i u doslovnom smislu. Kupci se najčešće odlučuju za pastelne, intenzivne ili prigušene nijanse.
“U potrazi za najmanjim mogućim ugljičnim otiskom i u konačnici klimatski neutralnom proizvodnjom, fokus je sve više na ‘zelenim’ premazima”, rekao je Marco Benen iz upravljanja održivošću u BASF-u, najvećoj svjetskoj kemijskoj kompaniji.
Riječ je o trendu koji je poprilično velik izazov za automobilsku industriju. Naime, mnogi misle kako je teško izbjeći korištenje kemikalija koje su proizvedene od fosilnih goriva. Ipak, kaže Bene, samo nekoliko sastojaka može se zamijeniti obnovljivim sirovinama.
Boja uklanja ogrebotine
Boje mogu biti ekološki prihvatljive skraćivanjem opskrbnih lanaca, smanjenjem upotrebe CO2 tijekom proizvodnje te povećanjem učinkovitosti energetskih procesa. Ipak, za okoliš je puno štetnija obrada same boje.
Kako je opisao BASF-ov stručnjak Matthijs Groenewolt, koji istražuje prozirne premaze, različiti slojevi moraju se zapeći na metalni lim, što troši puno energije.
No, na novim električnim automobilima održivosti doprinose i slojevi boje koji sami repariraju štetu. Drugim riječima, ako nastanu male ogrebotine, one će same i nestati.