Zahvaljujući novim tehnikama, posebno letenju uz ptice u posebno projektiranim zrakoplovima, izgleda da će sjeverni ćelavi ibis, vrsta koja se smatrala gotovo izumrlom, ipak biti spašena. Ptice, poznate po dugom zakrivljenom kljunu, nažalost, ne znaju instinktivno u kojem smjeru migrirati bez vodstva starijih jedinki rođenih u divljini, pa su austrijski znanstvenici odlučili postati njihovi “posvojitelji” i instruktori letenja.
Sjeverni ćelavi ibisi nekad su obitavali diljem Sjeverne Afrike, Arapskog poluotoka i Europe, uključujući Bavarsku u južnoj Njemačkoj. Ove ptice selice smatrale su se delikatesom, a vrsta u Njemačkoj poznata kao Waldrapp nestala je iz Europe iako su male kolonije preživjele na drugim područjima.
Zahvaljujući naporima tima Waldrappteam, znanstvene organizacije iz Austrije, srednjoeuropska populacija ćelavih ibisa narasla je s nula na gotovo 300 od početka projekta 2002. godine.
Zbog ovog uspjeha, ove su ptice s popisa “kritično ugroženih” prešle na status “ugrožene”, a projekt je bio prvi pokušaj ponovnog naseljavanja ptica u Europu.
Međutim, iako sjeverni ćelavi ibisi još uvijek pokazuju prirodni nagon za migriranjem u južne krajeve, ne znaju u kojem smjeru letjeti bez vodstva starijih jedinki rođenih u divljini. Rani pokušaji ponovnog naseljavanja bili su neuspješni jer su ptice, bez naučene migracijske rute, ubrzo nestajale nakon puštanja u divljinu. Umjesto povratka na odgovarajuća zimovališta, poput Toskane u Italiji, letjele su u različitim smjerovima i na kraju ugibale.
Tada je tim Waldrappteam preuzeo ulogu “posvojitelja” i instruktora leta za srednjoeuropsku populaciju, koju su činili potomci ptica iz različitih zooloških vrtova, puštenih u nadi da će stvoriti skupinu u prirodi. Već se 17. put provodi migracija ptica pod ljudskim vodstvom, a zbog klimatskih promjena, uvedena je i nova ruta prema Španjolskoj.
Znanstvenici viču i mašu kako bi ibisi ostali na pravoj ruti
Znanstvenici sjede na stražnjem dijelu zrakoplova, mašući i vičući kroz megafon, prateći ptice dok lete.
Scena djeluje pomalo neobično: zrakoplov izgleda kao leteći go-karta s ogromnim ventilatorom straga i žutim padobranom koji ga drži u zraku. Ipak, tridesetak ptica prati “avion”. Ove godine ruta je bila dugačka 2600 kilometara – otprilike 100 kilometara dulje od prošlogodišnje. Početkom kolovoza tim je krenuo s 36 ptica prema jugu, a prema njihovoj objavi na Instagramu, na odredište su stigli 1. listopada u jutarnjim satima.
“Jučer smo, nakon prekrasnog leta od 68 kilometara, sletjeli na mali aerodrom u Medina Sidoniji oko 10:00 ujutro i time stigli na odredište našeg putovanja. S nama je bilo 10 ptica koje su letjele s velikim entuzijazmom. Preostale ptice trenutno se prevoze na ovu lokaciju. Tako smo završili putovanje od oko 2.600 kilometara, koje smo prešli u 19 etapa tijekom razdoblja od 49 dana. Svih 36 ptica sretno je stiglo na odredište”, napisali su u svojoj objavi.