197431453_779092252750636_5984024357427150683_n

Dizajnerica Kristina Burja: “Multifunkcionalnost je moja nit vodilja pri stvaranju kolekcija”

GREEN_300_listici_sredina

Intervju s dizajnericom brenda Krie Design

Dizajnerica Kristina Burja u suradnji s voditeljicom Marijanom Batinić i stilisticom Ivom Gradišer predstavlja modnu kampanju za najnoviju kolekciju IKona, a otkrila nam je o kakvoj je točnoj kolekciji riječ...

Nakon što su javnost nedavno zainteresirale sneak peekom u kolekciju IKona domaćeg brenda Krie Design, voditeljica Marijana Batinić, dizajnerica Kristina Burja i stilistica Iva Gradišer predstavljaju modnu kampanju koja je zaokružila ovu jedinstvenu priču o samopouzdanju, samoodrživosti i prijateljstvu. Kolekcija IKona nastala je kao rezultat njihove dugogodišnje suradnje, a cilj je bio kreirati kolekciju koja nema rok trajanja te nije ograničena sezonom i dizajnom odjeće koja će biti aktualna samo kratko i nestati. Ovo je, poručuju tri udružene kreativne snage, drukčiji koncept.
Dizajnerica Kristina Burja već godinama zagovara održivost i mišljenja je da modna industrija mora usporiti zbog našeg planeta. Zato je i ideja o odbacivanju sezonskih kolekcija već neko vrijeme prisutna u njezinim promišljanjima o modi. U razgovoru nam je otkrila kako se sve održivost odražava u njezinom poslovanju, na kojim vrijednostima se temelji njezin brend, što misli o današnjoj modnoj industriji, kako je nastala najnovija kolekcija i o kakvim komadima je riječ, te nam je otkrila neke svoje privatne zelene navike.

Po vašem načinu rada, Krie Design spada u slow fashion koncept. Manji brendovi danas se mogu smatrati i mini borcima za održivost unutar modne industrije. Koliko vam je važno njegovati takav koncept?

Moda je odlična platforma za širenje svijesti, jer kada nešto “uđe u modu ” često zahvati cijeli svijet. Propagiramo elitizam u odijevanju koji ne sugerira na skupo ili nedostupno već činjenicu da nosimo odjeću koja ima pozadinsku priču, dubinu, porijeklo… Ovo je definitivno postao trend u modnoj industriji, a situacija s pandemijom je doprinijela da moda uspori, da se promišlja i da gomilanje polako prestaje biti navika.
Slow fashion je budućnost. Godinama sudjelujem u projektu Green Fashion Week, to je neprofitni međunarodni događaj podržan od strane GD Major Entertainment iz Milana i FSA (Fashion Service Association), a pod pokroviteljstvom talijanskog Ministarstva za zaštitu okoliša, kopna i mora u suradnji s Okvirnom konvencijom Ujedinjenih naroda o promjeni klime. Riječ je o projektu koji podupire održivi razvoj u modnoj industriji, a pod pokroviteljstvom je UN-a, stoga je velika čast što su moj dizajn ocijenili kao globalno zanimljiv i prihvatljiv. Surađujemo već dugi niz godina i promičemo vrijednosti u koje vjerujemo i važnost njegovanja koncepta slow fashiona.

Modna industrija nesporno je jedna od najvećih zagađivača današnjice. Mislite li da je kritika opravdana? Vjerujete li da bi jedna takva moćna industrija trebala preuzeti veću odgovornost?

Kada pričamo o održivom razvoju važno je pojasniti da se tu ne radi samo o ekologiji već i o etici i o humanosti. Naime, masovna tekstilna proizvodnja je ne samo jedan od najvećih zagađivača s ekološkog aspekta, već je i najveći robovlasnik današnjice. Prije osam godina urušila se Rana Plaza, tekstilna tvornica u Bangladešu u kojoj su radnici godinama radili u nehumanim uvjetima uz mizerne naknade za svoj rad. Danima su upozoravali na pucanje zidova tvornice, ali su svejedno bili primorani vratiti se svaki dan na posao. U toj nesreći poginulo je 1138 ljudi, uglavnom mladih žena i majki, te ih je još 2500 bilo teško ozlijeđeno. Ta tvornica je proizvodila za 29 svjetskih brendova, neki od njih su i vrlo poznati. Od tog dana polako se krenula mijenjati svijest, to je ono što mi promičemo zadnjih pet godina. Ako je netko proizveo majicu koju nosite u strahu za svoj život, koliko god da tkanina bila ekološka, ako nešto uvezeno u Hrvatskoj s porezom košta 35 kn ima li smisla u to ulagati? Elitizam u humanosti je nit vodilja na krilima ekologije, jedino ako mi kao kupci kažemo da ne želimo financirati artikle proizvedene u strahu, bijedi i bolesti stvari će se promijeniti. Smatram da to nije nemoguće, imali smo priliku svjedočiti što se dogodilo u duhanskoj industriji.

Budi se sve veća svijest ljudi kada je u pitanju zaštita okoliša. Mnogi danas radije kupuje rjeđe, ali biraju kvalitetnije komade. Jeste li to primijetili možda kod svojih klijentica?

Ovaj trend uistinu postoji, a podržan je s jedne strane zbog činjenice da žene ne žele doći na važnu svečanost ili važnu prigodu i riskirati da još netko ima istu haljinu kupljenu u trgovinama brze mode. Također, s obzirom na to da promičemo cjenovnu dostupnost dizajnerskih artikala, klijentice vole izdvojiti samo malo više za te posebne komade koji traju i za koje uvijek prime kompliment. Treba ulagati u posebnu odjeću, onu koju ćemo voljeti godinama… Trebamo birati kvalitetu, a ne kvantitetu.

Koliko važnosti pridodajete materijalima koje koristite? Jesu li oni prirodni i održivi?

Ljudi često pomiješaju pojmove. Mnogi me pitaju za vrstu materijala koje koristim jer se odmah uz Green i Eko vežu asocijacije na prirodne materijale. Možda će vas iznenaditi činjenica da je primjerice proizvodnja pamuka jedan od najvećih zagađivača eko sustava kada govorimo o eksploataciji tla, pesticidima i enormnim količinama vode potrebne za uzgoj te sirovine pa sve do održavanja konačnog proizvoda.
Kod održivog razvoja gleda se da se ne troši energija bez kontrole, da se ne stvara otpad, da se ne gomila proizvedena roba i da se također koriste tkanine koje su nastale od održive sirovine. Danas tekstilna vlakna možemo dobiti reciklažom npr. PET boca, automobilskih guma, obalnog otpada itd. Današnja tehnologija u proizvodnji tkanina podržava vrlo kvalitetni finalni proizvod recikliranog poliestera, poliamida, tu su također organski i reciklirani pamuk i svila. Sve te tkanine podrazumijevaju održivi razvoj.

Sviđa mi se što je vaša najnovija kolekcija Ikona vrlo multifunkcionalna. S jednim komadom iz kolekcije se zapravo mogu složiti brojni outfiti i može se nositi za brojne prigode. Je li to nešto na što ste mislili prilikom kreiranja nove kolekcije?

Vrlo često je moja nit vodilja u stvaranju kolekcija upravo multifunkcionalnost. Prošlo ljeto lansirali smo Mix & Match kolekciju. Kolekcija se sastoji od jednodijelnih kupaćih kostima, podstavljenih tkaninom koja djeluje kao body shaper, a ako ih kombinirate s Krie suknjama i hlačama iz iste kolekcije pretvaraju se u haljine i kombinezone, baš kao pravi kameleoni i jednako često ih možete nositi na bazen, plažu, ali i u omiljen bar, restoran ili na vjenčanje. Takve modne kombinacije odlično funkcioniraju u morskom okruženju kao i u metropolitskoj vrevi.
U kolekciji IKona, uz stručnu pomoć modne stilistice Ive Gradišer predlažemo razne načine nošenja istog odjevnog predmeta, koji uz promjenu obuće i modnih dodataka prati sve potrebe i izazove koje danas ima moderna žena poput Marijane Batinić.

Kako biste opisali ženu koja nosi odjeću iz vaše nove kolekcije? Za koga je ona namijenjena?

Smatram da moda i stil nemaju ni jednu vrstu granice ni ograničenja, tako da oduvijek kreiram odjeću koja odlično oblači mladu djevojku kao i ženu koja stari sa stilom. Modeli, tkanine i krojevi laskaju svakoj figuri, a odjeća se jednostavno održava. Marijana kao poslovna žena, majka i supruga, osim niza obaveza koje prate njenu svakodnevicu, susrela se i s promjenama kilaže, a uvijek izgleda odlično te nosi odjeću koja joj osim izgleda osigurava i udobnost i praktičnost. To je formula koju želi svaka žena. Ime kolekcije IKona sastoji se od riječi “ONA” – Marijana, odnosno, svaka žena koja se u odjeći koju nosi želi osjećati sigurno, slobodno i samouvjereno, poput prave IKone stila.

Kako vam je bilo surađivati s Marijanom Batinić i Ivom Gradišer? Usudila bih se reći da je riječ o tri vrlo snažne žene koje imaju istančan modni ukus. Jeste li se lako složile oko komada u kolekciji?

Marijana prati moj rad od samog početka i već više od deset godina nosi Krie komade privatno i za javna pojavljivanja. Prve fashion slike koje imamo nastale su davnih dana u Madridu, kada je nosila Krie blazer sa zakovicama dok je bila u posjeti Petri Nižetić. Danas se rado sjećamo svih naših suradnji i gledajući unatrag to su komadi koje još uvijek rado nosimo, nekako su vječni i ne izlaze iz mode. Zadnjih godina pridružila nam se i Iva Gradišer čiju estetiku obožavamo i njena stilistička pomoć je upotpunila svaku našu viziju na najbolji način. S obzirom na to da se i privatno podupiremo i nadopunjujemo, pravi smo girl power tim, a već dvije godine smo pričale kako sve te naše uspješnice moramo zaokružiti u kolekciju i drago mi je da smo konačno realizirale tu super ideju.

Nakon suradnje s Ellom Dvornik, Marijanom Batinić i Ivom Gradišer, možemo li uskoro očekivati još neke zanimljive suradnje? Predstavljaju li vam te suradnje svojevrsni kreativni izazov? Što vas najviše kod njih veseli?

Svaka suradnja, poput ovih kada pričamo o lansiranju kolekcija ili pojedinačnim odabirima outfita osoba koje su posebne po tome čime se bave i koliko javno istupaju, događa se prirodno i spontano. Obično kliknemo na nekoj razini i zajedno rastemo kroz kreacije i druženja. Jako volim taj pogled drugih osoba na moj dizajn i personalizaciju artikala kroz te snažne i inspirativne osobnosti. Indira Levak zaslužna je za poznata ‘Krie’ ramena koja su danas zaštitni znak svih naših blazera, kaputa pa čak i haljina. Nju je taj detalj u dizajnu mojih artikala davno privukao i iz naše suradnje svih ovih godina desilo se i predivno prijateljstvo. Također suradnja s Frankom Batelić i njezinom stilisticom Jasenkom Tudor Bevanda je nešto čemu se veselim, nas tri tvorimo još jedan girl power tim i stvaramo zajedno outfite za Franku koji su uvijek uspješnice, a nastali od srca i s puno ljubavi.

Na koje se još sve načine održivost odražava u vašem poslu? Na što sve vodite računa kako biste kao brend imali što manji otisak na prirodu?

Porijeklo proizvoda je ono što danas uistinu daje dodatnu vrijednost i izvrsnost svakom proizvodu, modnoj marki. Zahvalna sam što proizvodim u Hrvatskoj i ponosna na sve kolege, koji također u ovim našim teškim uvjetima i vrlo malom tržištu ne odustaju i proizvode, te s etičke strane u potpunosti zadovoljavaju statute održivosti. Predstavljala sam Hrvatsku i na panelu o održivom razvoju u modnoj industriji koji se održao u Hadrijanovom hramu 2017. godine u Rimu, a na kojem je sudjelovao i tadašnji talijanski ministar okoliša Carlo Medaglia. Predstavila sam viđenje budućnosti mode kroz prizmu Agende 2030 za održivi razvoj. Od uvijek sam pazila na raspolaganje resursima te uvjetima u kojima proizvod nastaje što se tiče svih razina od sirovine do finalnog proizvoda kao i etičke konotacije 17 ciljeva Agende 2030. To je proces koji zahtijeva educiranost i osviještenost, davanje prednosti ekologiji pred profitom, a sama produkcija duže traje i skuplja je. Mi za jednu haljinu potrošimo više sati rada, jer je primjerice krojena iz više dijelova nego što je to uobičajeno, a sve zbog tkanina koje koristimo u okviru održivog razvoja. Kod nas vrijedi pravilo da moda mora biti dostupna i nuditi kvalitetu za razumnu cijenu te također biti etički prihvatljiva. Uključena sam u cijeli proizvodni proces i to je također čar malih brendova koji imaju šarm manufaktura, u naše proizvode je utkana ljubav.

Imate li privatno neke zelene navike? Kupujete li prirodnu kozmetiku, proizvode koji ne štete okolišu, odvajate li otpad…

Obožavam razvrstavati otpad i uistinu se osjećam loše kada vidim da otpad nije sortiran. U mojoj kanti za komunalni otpad skoro da ni nema otpada. Također, kupujem hranu domaćih proizvođača i iz eko uzgoja, volim reciklirati i nositi vintage odjeću.

Komadi se u raznim varijantama i bojama mogu pronaći u Krie Design boutiqueu, u Gundulićevoj 9, u Zagrebu.

PHOTOS BY: Sanja Jagatić / Sva prava pridržana

Vezani članci

Napravi nešto zeleno već danas.

Klikni „prijavi se“
i na pravom si putu!

Copyright 2021 © Sva prava pridržana - GREEN.HR

Naša web stranica koristi kolačiće kako bismo vam pružili najbolje moguće korisničko iskustvo. Informacije o kolačićima koje koristimo možete pronaći u našim Pravilima privatnosti.