Dijeli nas svega dva dana do Crnog petka, no znate li koliko je on zapravo crn?

GREEN_300_listici_sredina

Kupujete li samo zato što svi rade?

I prije petka krenuo je crni petak. Ljudi diljem svijeta baš u ovo doba godine pronalaze ono što im je potrebno te po sniženim cijenama naručuju online ili kupuju u trgovinama. Crni je petak poznat po svojim popustima, ali i prekomjernoj potrošnji, no gdje je u cijeloj toj priči planet Zemlja?

Crni petak ili Black Friday jedan je od najprometnijih shopping dana u godini. Prije dvije godine, online kupci dosegnuli su rekordnu razinu, pa je nihov broj porastao za gotovo 22 posto u odnosu na 2019. godinu. Dan je to kojeg su izmislili Amerikanci, poznat je naravno po popustima i u SAD-u slijedi nakon Dana zahvalnosti te označava vrijeme kada trgovine potiču ljude da počnu kupovati za “svečanu” sezonu koja se približava.

U zemlji crnog petka, sniženi artikli čine među ljudima toliku histeriju da web stranice trgovina često “pucaju po šavovima”, a nerijetko se dešavaju i fizički obračuni unutar trgovina ne bi li jedan kupac imao prednost pred drugim. No, osim pokoje modrice, rušenja online trgovina, prekomjernog trošenja i minusa na računu, ovaj dan ima posebno negativno mjesto i s ekološke strane. Stoga s pravom možemo reći kako je crni petak uistinu crn u svakom smislu te riječi.

Kako svijet postaje sve svjesniji prekomjerne potrošnje i mnoge kampanje potiču smanjenje kupnje, nekolicina robnih marki u potpunosti se ogradila od rasprodaja Crnog petka. “Crni petak predstavlja bolnu točku u industriji koja radi na prekomjernoj proizvodnji”, kazao je za strane medije Cary Somers, osnivač Fashion Revolutiona. Tvrdi da kultura hiper popusta potiče brendove da proizvode previše zaliha jer znaju da će ih moći prodati kada dođe sezona praznika. “Općenito, tvrtke planski na taj način proizvode previše zaliha u nadi da će uhvatiti svakog mogućeg kupca upravo u ovo vrijeme”, ističe. Sve ono što se ne proda najčešće kroz dogledno vrijeme završi na otpadu, a da ne pričamo o količini sintetičkih materijala koji se potroše prilikom izrade odjeće.

U mnogim je zemljama, pa tako i u našoj, crni petak u velikoj mjeri povezan i s online trgovinom što dovodi do nekontroliranog kliktanja i ubacivanja u virtualnu košaricu odjevnih komada bez ranije provjere porijekla materijala kao i činjenice treba li osobi to ili će samo čekati dane da bude bačeno na otpad. A na otpadu se tijekom narednih dana očekuju enormne količine ambalaže u koje su zapakirani svi oni predmeti koje su kupci kupili ili naručili. Istraživanje koje je napravilo money.co.uk otkrilo je da bi kupci na crni petak mogli ispustiti više od 386.243 tone emisija ugljika, a to je ekvivalent 215.778 povratnih letova između Londona i Sydneya, te iste težine kao 3.679 plavih kitova.

Postavlja se pitanje, postoji li alternativna kupnja koja je ekološki prihvatljivija? Mreža Europskih potrošačkih centara objavila je između ostalog, popis savjeta kako provesti što održiviju kupnju prilikom ovih dana, ako se baš ne možemo iskontrolirati i ne kupiti baš ništa.

  • Izbjegavajte impulzivnu kupovinu: napravite popis za kupovinu i na njega stavite samo proizvode koji vam stvarno trebaju. To će vam pomoći u izbjegavanju nepotrebnih isporuka i povrata.
  • Napravite ciljan odabir: koristite tablice veličina i recenzije drugih kupaca. Na taj ćete način naručiti odgovarajuću veličinu i izbjeći povrat robe.
  • Napravite popis želja: brojne internetske trgovine nude tu mogućnost. Možete označiti artikle i pratiti kretanje njihove cijene.
  • Uspoređujte cijene: nemojte slijepo vjerovati da je ponuđena cijena s popustom najbolja cijena. Uspoređujte cijene u tradicionalnim i internetskim trgovinama.
  • Pretplatite se na obavijesti: tako ćete biti u toku sa specijalnim ponudama tijekom cijele godine.
  • Odaberite održivu isporuku: neke internetske trgovine imaju u ponudi ekološku ambalažu. Dogovorite željeno vrijeme dostave te izbjegnite djelomične isporuke. Dostavni centri ekološki su održiviji od dostave do kućnog praga.

 

Mnoge su se trgovine diljem Europe tijekom 2020. godine odlučile za zeleni petak, kao ekološki prihvatljiviju opciju kupovine. Poduzeća su donirala dio svog profita u ekološke projekte ili su nadoknadila prouzrokovanu emisiju ugljikova dioksida. Cilj takozvanog dana bez kupovine usmjeren je na preispitivanje kupovnih navika i potiče ljude na smanjivanje potrošnje. Petak – dan za otkup i zelena subota usmjereni su na polovne proizvode. Kupovina polovnih proizvoda ne samo da produljuje vijek trajanja proizvoda, nego i štedi novac i resurse.

Uoči ovogodišnjeg Crnog petka također dolazi do značajnih pomaka kada je riječ o nekontroliranoj kupnji kao i popustima i gomilanju zaliha. Naime, dok se ljudi diljem svijeta pripremaju na “lov za niže cijene”, nekoliko tvrtki prosvjeduje protiv masovnog konzumerizma ne nudeći tradicionalne rasprodaje za Crni petak. Umjesto toga, nekoliko velikih i malih tvrtki slavi “praznik” tako što ga namjerno ne slavi i bojkotira Crni petak. U svijetu konzumerizma i klimatskih promjena veliki je to i značajan pomak. 

Tako će primjerice u Velikoj Britaniji ovog petka neovisni trgovci širom zemlje zatvoriti svoje web stranice, donirati svoju zaradu u dobrotvorne svrhe i saditi drveće kao dio obnovljene akcije protiv bijesnog konzumerizma kojeg potiču veliki online prodavači.  Oko 85% neovisnih trgovaca neće sudjelovati ove godine u Crnom petku. Broj trgovaca koji bojkotiraju događaj najveća je brojka koju je ikada zabilježila Britanska udruga nezavisnih trgovaca na malo i dolazi kao dio rastućeg pokreta protiv velikih web stranica za online kupnju. I popis modnih brendova koji će bojkotirati Crni petak iz dana u dan sve je veći.

Patagonia, Ganni, Alohas i Veja samo su neki od njih, a brendu kao što je Monki (koji je u vlasništvu H&M) ovo je već treća godina bez popusta na toliko popularni šoping dan. “Dragi prijatelji Monki-ja. U 2019. rekli smo zbogom Crnom petku. Kako bismo i dalje bili relevantni za vas našu nevjerojatnu zajednicu, ali i dosljedni sebi, ove godine neće biti ništa drugačije. To znači da već treću godinu zaredom Monki neće imati akcije za Crni petak”, stoji u njihovoj objavi.

Dijeli nas svega dva dana od Crnog petka, a prije nego li  krenete u bjesomučnu potragu što kupiti, razmislite treba li vam zaista ili to radite samo zato što se to tako na ovaj petak “mora”. Jer, ne mora se.

PHOTOS BY: Unsplash, Instagram / Sva prava pridržana

Vezani članci

Naša web stranica koristi kolačiće kako bismo vam pružili najbolje moguće korisničko iskustvo. Informacije o kolačićima koje koristimo možete pronaći u našim Pravilima privatnosti.