austin-distel-gHMBRDjlQvs-unsplash (1)

Budućnost električnih automobila u Hrvatskoj – uskoro kreće natječaj za poticaje

GREEN_300_listici_sredina

Dekarbonizacija prometa

Američki predsjednik Joe Biden je u prvih 100 dana mandata elektrificirao američku automobilsku industriju. Svjedoci smo velikih promjena i na europskom tržištu električnih automobila, a zahvaljujući poticajima, velike promjene mogle bi se dogoditi i u Hrvatskoj.

U jednoj od svojih prvih akcija u siječnju, predsjednik Biden najavio je ambiciozan plan za koji je rekao da će stvoriti radna mjesta i smanjiti emisiju stakleničkih plinova od strane savezne vlade.” Savezna vlada također posjeduje ogromnu flotu vozila”, rekao je američki predsjednik te dodao, “Zamijenit ćemo ih čistim, električnim vozilima koja su američki radnici izradili ovdje, u Americi.” No, agencija koja čini najveći dio voznog parka savezne vlade, SAD Poštanska služba kaže da si još ne može priuštiti da u potpunosti izvrši tu promjenu – iako poduzima korake za nadogradnju nekih svojih dostavnih kamiona.


Vozni park savezne vlade obuhvaća oko 650.000 vozila, od vojske do automobila osoblja socijalne uprave. Dostavni kamioni poštanske službe čine otprilike trećinu toga. Dakle, najavu generalnog upravitelja pošte Louisa DeJoya prošlog mjeseca o novom ugovoru koji će zamijeniti mnoga od zastarjelih vozila koja gutaju plin, pozdravile su skupine koje potiču vladu da učini više na smanjenju emisije ugljika. DeJoy je rekao da ugovor, u početku vrijedan 482 milijuna dolara, omogućuje poštanskoj službi mogućnost naručivanja električnih pogonskih vozila kao i tradicionalnih vozila s motorom s unutarnjim izgaranjem. “To je sjajna vijest jer smo se obvezali ići prema ekološki održivom kombinacijom vozila u našoj floti”, rekao je DeJoy za američke medije.

Što se EU tiče, svjedoci smo velikih promjena u čitavom energetskom sektoru, pa i šire, s ciljem dostizanja zadanih ciljeva do 2020., 2030. i 2050. godine koji se fokusiraju na povećanje energetske učinkovitosti i smanjenje emisija stakleničkih plinova. Kako bi se ostvarili ciljevi izneseni u Strateškim smjernicama niskougljičnog razvoja Republike Hrvatske, ali i ciljevima Europske Unije. Primjerice, Strategija stavlja naglasak na smanjenje cijene svih dijelova elektrifikacije poput električnih vozila i infrastrukture, integraciju pametnog punjenja u svim većim gradovima te korištenje takozvanih Vehicle-to-grid (V2G) vozila koji pružaju mogućnost pohrane energije u baterije automobila i korištenja u razdobljima velike potražnje energije.

Velik je jaz između trenutačnog stanja u Hrvatskoj i ambicioznih ciljeva EU-a za 2050. godinu. Potrebno je sistematski analizirati trenutačno stanje kako bi se sektor transporta dekarbonizirao na što efikasniji, ekonomski opravdaniji i pristupačan način za korisnike. Uz to, svjesnost o utjecaju sektora transporta na okoliš, financijsku situaciju, ovisnost o fosilnim gorivima te njegove važnosti u energetskom sustavu postaje sve veća. Stoga, nužno je osigurati preduvjete za efikasan daljnji razvoj elektromobilnosti.


Prvi su preduvjeti prema maksimalnoj elektrifikaciji transporta: osiguravanje dostatne infrastrukture uključujući dovoljan broj punionica diljem Hrvatske, pristupačne cijene punjenja te nezanemarivo malen utjecaj na elektroenergetski sustav RH-a. Zbog trenutačno zanemarivog broja električnih vozila, utjecaj na elektroenergetsku mrežu se ne vidi, no u situaciji integracije velikog broja električnih vozila bilo koje vrste, sustav bi se mogao suočiti s mnogobrojnim tehničkim problemima optimizacije mreže, vršnih opterećenja te problema oko transmisije energije. Uz to, problemi postaju i veći integracijom V2G automobila koji imaju mogućnost vraćanja električne energije u sustav ako je to potrebno. Razni su dionici ovog sektora znatno pridonijeli razvoju infrastrukture s nekoliko projekata Europske unije poput bigEVdata, EAST-E i NEXT-E u kojima je instalirano više od 70 punionica diljem RH-a.

Uz to, sve je češća komercijalna instalacija punionica na benzinskim crpkama i diljem velikih gradova poput Zagreba. Ipak, RH se nalazi na začelju po broju registriranih vozila i broju punionica. U budućnosti možemo očekivati punionice u sklopu javnih zgrada te postupnu tranziciju javnog transporta (autobusi, vlakovi, taksi i ostale prijevozničke službe) na električna vozila, a broj se registriranih vozila mora povećati pomoću raznih financijskih mehanizama i podizanja svijesti o cjeloživotnim troškovima automobila i emisiji CO2 gdje električni automobili itekako pokazuju manje indikatore nego konvencionalna vozila. Potrebno je stvoriti što povoljnije uvjete za kupnju električnih automobila – kao što su smanjenje poreza i subvencije – ali je nužno i podići svijest o elektromobilnosti raznim promocijama, radionicama i ostalim promidžbenim aktivnostima.

Od 1. lipnja 2021. kreće novi natječaj koji će omogućit da i fizičke i pravne osobe ostvare kupovinu znatno većeg broja električnih vozila. Prošle je godine proračun za nabavu energetski učinkovitijih vozila iznosio 44 milijuna kuna, od čega je 22 milijuna bilo namijenjeno za građane, a 22 milijuna kuna za tvrtke. Ove godine za kupovinu potpuno električnih vozila na raspolaganju je čak 105 milijuna kuna. Od toga, 15 milijuna kuna namijenjeno je javnim tijelima koja prije kupnje moraju raspisati natječaj, a 90 milijuna kuna namijenjeno je građanima i pravnim osobama. Prodajni zastupnici će u svibnju morati prijaviti sva prodajna mjesta i dostupne modele električnih vozila koja će moći isporučiti unutar devet mjeseci od obavljene kupnje vozila. Građani i pravne osobe će se u lipnju prijavljivati na natječaj isključivo na prodajnim mjesta unutar Republike Hrvatske. Kako bi dobili poticaje, morat će uplatiti predujam za željeno vozilo jer će se na taj način osigurati da velik broj sredstava ne ostane neiskorišten. Građani će moći kupiti jedno vozilo s poticajima,  a pravne osobe će moći dobiti poticaje na veći broj električnih vozila te iskoristiti do maksimalno 400 tisuća kuna poticaja.

Podizanje svijesti je kontinuirani proces koji nikada ne smije prestati. Trenutačno su glavni problemi nedovoljan broj punionica te izrazito visoka cijena vozila koja je jedna od glavnih kočnica. U situaciji poput ove, dalek je put pred nama, ali uz pravovaljane strategije i sustavan rad u svim sektorima, sektor transporta može postati važan čimbenik dekarbonizacije RH-a.

PHOTOS BY: Unsplash, Guliver Image / Sva prava pridržana

Vezani članci

Naša web stranica koristi kolačiće kako bismo vam pružili najbolje moguće korisničko iskustvo. Informacije o kolačićima koje koristimo možete pronaći u našim Pravilima privatnosti.