febiyan-UC_OTiikOxc-unsplash

Budućnost bez automobila: Kako europski gradovi prakticiraju zeleni prijevoz

GREEN_300_listici_sredina

Gradovi postaju zelene zone

Klimatska dobrotvorna organizacija Possible prati sve načine na koje europski gradovi preispituju svoje prometne mreže. Ovo su neki od hrabrih načina na koje Europljani osporavaju dominaciju automobila u svojim životima.

Possible je dobrotvorna organizacija koja pomaže ljudima da poduzmu praktične akcije u vezi s klimatskim promjenama te potiču ambiciozniji pristup rješavanju klimatske krize na svim razinama društva. Osnovana 2009. godine, organizacija je započela svoj rad kampanjom za smanjenje emisija ugljika za 10% u 2010. godini, a od tada do danas je proširila svoj angažman uključivanjem u niz projekata koji su usmjereni na smanjenje ugljika i obnovljive izvore energije.

“Kada prestanete shvaćati prisutnost automobila zdravo za gotovo, otvaraju se mnoge nove mogućnosti”, kažu iz organizacije. Na njihovoj web stranici mogu se pronaći održive prakse velikih europski, ali i svjetskih gradova koje mogu poslužiti kao primjer drugima i potaknuti nas na promjene. Razmjene ideja i informacija obogaćuju naše društvo, a upravo to je dio njihove misije. 

Iako se promjene često susreću s početnim otporom, jasno je da je dekarbonizacija naših gradova ključna za poboljšanje fizičkog i mentalnog zdravlja stanovnika te rješavanje klimatskih izvanrednih situacija. U nastavku donosimo neke od ključnih rješenja kojima veliki europski gradovi nastoje smanjiti zagađenje zraka, a mogu se primjenjivati svugdje. 

Norveška

Oslo je glavni grad Norveške gdje je većina parkiranja na ulici zamijenjena uličnim klupama, parkovima, biciklističkim stazama i većim pločnicima. Iako su se neke tvrtke bojale da će im pasti prodaja zbog smanjene mogućnosti zadržavanja motornih vozila, centar grada zapravo je doživio porast posjećenosti od 10 % nakon uvedenih mjera.

Ujedinjeno Kraljevstvo

Jednu trećinu emisija ugljika u Ujedinjenom Kraljevstvu emitira transport, a privatni automobili najviše doprinose. ‘People Parking Day’ je kampanja koju je u rujnu prošle godine pokrenula inicijativa London Parklets. Ovom kampanjom željeli su potaknuti Londonce da zauzmu površine za parkiranje automobila i učine ih mjestima za igranje i zabavu. “Nemaju svi sreće da imaju vlastiti vrt pa je osiguravanje društvenih prostora u blizini stambenih zgrada izrazito bitno”, rekla je osnivačica kampanje Brenda Puech za Euronews. Ova inicijativa nije isključivo usmjerena na igru i zabavu, ona je ujedno i vitalna intervencija kojom se nastoji očuvati zdravlje planeta. 

Italija

Iako Milano i druge talijanske gradove doživljavamo kao mjesta s visokim onečišćenjem, poznati gradovi i trgovi u Italiji počinju integrirati neke zdravije prakse kojima smanjuju zagađenje. Primjerice, u Milanu je COVID-19 potaknuo pokretanje inicijative ‘Otvorene ulice’ kojom su se proširile biciklističke staze, pločnici i parkovi za djecu. Ovim projektom pokrenula se promjena koja bi mogla pretvoriti Milano u grad bez prometa motornim vozilima. Smanjenje broja automobila u gradskim središtima ključno je za postizanje nacionalnih klimatskih ciljeva i poboljšanje našeg zdravlja.

Španjolska

U gradu Pontevedra, u sjevernoj Španjolskoj, zabranjeno je prometovanje automobilima u staroj gradskoj jezgri koja zauzima površinu od 300.000 četvornih metara. Ova mjera uvedena je početkom 2000-ih, a njegovi stanovnici od tada žive u gradu u kojem je zagađenje zraka smanjeno za 70 %, a u centar grada doselilo se još oko 12.000 novih stanovnika.

PHOTOS BY: Unsplash / Sva prava pridržana

Vezani članci

Naša web stranica koristi kolačiće kako bismo vam pružili najbolje moguće korisničko iskustvo. Informacije o kolačićima koje koristimo možete pronaći u našim Pravilima privatnosti.