Šokantan je podatak da čak 40 posto uroda povrća ne dođe do supermarketa jer jednostavno ne ispunjava estetske kriterije za police. Tu uskače ekipa koja stoji iza brenda Wonky, koja u Britaniji tjedno korisnicima na vrata dostavlja plodove zemlje čije obline se ne uklapaju u ideale ljepote trgovačkih lanaca.
Ističu kako su do 2009. europski zakoni bili na strani supermarketa te je poželjni izgled voća i povrća bio čak i propisan zakonima. Srećom, to je ukinuto, no brojni i dalje ne žele otkupljivati plodove koji ne izgledaju lijepo.
No ima i pozitivnih primjera; francuski supermarket Intermarché je početkom 2014. godine pokrenuo kampanju koja ističe čudnovato voće i povrće. Prodali su 1,2 tone ‘ružnog’ povrća po trgovini unutar prva dva dana.
Svima dobro
Nekoliko supermarketa u Ujedinjenom Kraljevstvu sada također otkupljuje Wonky povrće.
Wonkyjevci imaju dva cilja – prodati povrće koje nije lijepo, ali i normalizirati njegovu kupnju i potrošnju. Stoga nude boxeve u kojima tjedno korisnicima dostavljaju povrće na vrata. Ističu kako im je važan segment pretplate jer to olakšava poljoprivrednicima dajući im sigurnost, ali i njima jer znaju koliko otkupiti pa ne dolazi do nepotrebnog stvaranja viška hrane.
Ističu i kako kupcima to olakšava jer ne moraju kupovati povrće na više strana, ali i jer znaju koliko je povrća poželjno pojesti svaki tjedan.