eelias--lYi5Qg0xP0-unsplash

Amazon, Ikea i Unilever obvezuju se na dostavu bez emisija ugljika do 2040.

GREEN_300_listici_sredina

M.B.

Sve veći pritisak na pomorsku industriju

Devet velikih tvrtki, uključujući Amazon, Ikeu i Unilever, potpisalo je da će do 2040. prevoziti samo teret na brodovima koji koriste gorivo bez ugljika. Nadaju se da će "agresivni" cilj potaknuti pomorsku industriju, koja je veliki zagađivač, da se brže dekarbonizira.

Teretni promet svake godine proizvede milijardu tona klimatskog onečišćenja – koliko i Njemačka proizvede svake godine. Kritičari kažu da brodske tvrtke ne čine dovoljno da ispune ciljeve Pariškog sporazuma o emisijama. Institut Aspen, nevladina organizacija koja koordinira kampanju, očekuje da će se prijaviti i drugi trgovci na malo i proizvođači koji se oslanjaju na pomorski transport. “Pomorsko brodarstvo, kao i svi sektori globalnog gospodarstva, mora se brzo dekarbonizirati ako želimo riješiti klimatsku krizu, a multinacionalne tvrtke bit će ključni akteri u kataliziranju tranzicije čiste energije”, rekao je za BBC predsjednik organizacije, Dan Porterfield. “Pozivamo druge vlasnike tereta, aktere lanca vrijednosti i vlade da udruže snage s nama.”
Tvrtke koje obećavaju isporuku bez ugljika do 2040. godine su Amazon, Brooks Running, Frog bikes, Ikea, Inditex (vlasnik Zare), Michelin, Patagonia, Tchibo i Unilever. S obzirom na to da se oko 90% svjetske trgovine kreće morskim putem, pomorski transport čini 3% svih globalnih emisija. To bi se moglo popeti na 10% do 2050. ako se industrija nastavi oslanjati na goriva s intenzivnim ugljikom, kažu stručnjaci.

Dekarbonizacija brodske industrije nije jeftina. Neke procjene sugeriraju da će biti potrebno preko 2 milijarde dolara (1,45 milijardi funti) ulaganja kako bi isporuka smanjila neto emisiju ugljičnog dioksida. Kako bi posao bio obavljen, većina novca morat će se potrošiti na čišća goriva – njihovu proizvodnju, skladištenje i distribuciju. Također će biti potrebni novi projekti za brodove. Primjerice, brodska kompanija Maersk naručila je osam novih plovila koja mogu raditi na ugljično neutralnom metanolu umjesto na gorivu. No, po cijeni od 175 milijuna dolara za svaki, i uz isporuku tek nekoliko godina, industrija će se morati brzo povećati ako želi postići cilj koji su te tvrtke postavile. Ipak, podizanjem ljestvice za industriju, nada se da će to potaknuti ulaganje.

Prema ciljevima Pariškog sporazuma, pomorska industrija mora koristiti goriva s nul-ugljikom u opsegu do 2030. godine, a do 2050. biti u potpunosti dekarbonizirana. No, Međunarodna pomorska organizacija, globalni regulator brodarstva, radi na strategiji koja bi od sektora zahtijevala samo prepolovljenje emisija do 2050. u usporedbi s razinama iz 2008. godine. Institut Aspen rekao je da neće biti lako učiniti ovaj sektor zelenijim zbog dugog životnog vijeka pomorskih teretnih plovila i potrebu za povećanjem proizvodnje obnovljive energije. Također se navodi da brodarska industrija nije uspjela uložiti dovoljno u prelazak na čistu energiju.

Amazon, koji je kritiziran zbog utjecaja na okoliš, objavio je da je “oduševljen” potpisivanjem obećanja 2040. godine. “Vrijeme je za djelovanje i sada pozdravljamo druge tvrtke vlasnike tereta, koje žele predvoditi rješavanje problema klimatskih promjena, da nam se pridruže u suradnji”, rekao je Edgar Blanco, jedan od Amazonovih direktora. Michelle Grose, voditeljica logistike u Unileveru, rekla je: “Signaliziranjem naše zajedničke predanosti isporuci s nultim emisijama, uvjereni smo da ćemo ubrzati prijelaz brzinom i mjerom koji je potreban.”

S druge strane, ekološke grupe Pacific Environment i Stand.earth kazale su da su velike maloprodajne marke morale prijeći na brodove s nultom emisijom do 2030. godine – desetljeće ranije od obećanja u utorak. Rekli su da će to osigurati da brodarska industrija učini svoj “pravedan udio” da zadrži globalno zatopljenje ispod 1,5 stupnjeva Celzija. “Obećanje velikih tvrtki važan je putokaz za budućnost pomorske plovidbe, ali 2040. je jednostavno previše udaljen horizont za maloprodajni sektor da se pozabavi ogromnim zdravstvenim i klimatskim utjecajima svojih teretnih brodova”, rekla je Kendra Ulrich, direktorica pomorskih kampanja u stand.earth. “Čišća rješenja za isporuku već postoje, a veliki maloprodajni brendovi poput Amazona i Ikee moraju ih zagovarati.”

Izvor: www.bbc.com

PHOTOS BY: Ikea, Unsplash, Pexels / Sva prava pridržana

Vezani članci

Naša web stranica koristi kolačiće kako bismo vam pružili najbolje moguće korisničko iskustvo. Informacije o kolačićima koje koristimo možete pronaći u našim Pravilima privatnosti.